2019. április 4.
Izgalom, feszültség, és gyilkosság a köbön
Eljött az évad utolsó nagyszínpadi bemutatója. Agatha Christie egyik legismertebb krimijéből, a Tíz kicsi négerből rendez előadást Sztarenki Pál. Az …és már senki sem! című előadás premierje április 5-én lesz, a kecskeméti Katona József Színházban.
Agatha Christie Tíz kicsi néger című regénye idén 80 éve jelent meg. Az írónő tollából készült a krimi színpadi adaptációja is, amit 1943 óta játszanak a színházak.
- Mi a titka, hogy ez a történet máig lebilincseli az olvasókat, érdekli a színházi közönséget? – kérdeztük Sztarenki Pál rendezőt.
- Agatha Christie profi módon írt, nem véletlenül tartják a műfaj koronázatlan királynőjének. Azt mondják, a Biblia és Shakespeare után az ő könyveiből adták ki a legtöbbet. Világszerte majd 2 milliárd példány fogyott belőlük. Szerintem, Magyarországon is minden magyar családnál van legalább egy Agatha Christie-regény a könyvespolcon. Méltán népszerűek az írásai, hiszen roppant szórakoztatóak.
- Az előadás mennyire követi a regény szolgálta alapanyagot?
- Annyiban, amennyire az Agatha Christie által írt színdarab. Az nem titok, hogy némileg eltér az eredeti műtől, de hogy mi a változtatás, azt ne áruljuk el a kedves közönségnek.
- Milyen szemmel nézze az előadást az, aki már olvasta a regényt?
- Kíváncsian, érdeklődve és várakozással.
- Egy krimi sajátja a folyamatos feszültség és izgalom, hogy lehet ezt megteremteni a színpadon?
- Kellenek hozzá kitűnő színészek, ami Kecskeméten adott. Kell egy remek zeneszerző - jelen esetben Máriás Zsolt -, aki izgalmas, érdekes zenéket komponált a színdarabhoz. Valóban az a cél, hogy végig fenn tudjuk tartani a nézőkben az érdeklődést, a kellően bizsergető feszültséget. Színházban egyébként sem szabad unatkozni, krimi esetén pedig pláne nem. Erre teszünk egy kísérletet, reméljük, sikerrel járunk.
- Más krimit rendezni, mint drámát vagy vígjátékot?
- Alapvetően nem. A dolgok, a jelenetek, a figurák igazságát kell megtalálni, ábrázolni. Ugyanúgy embereket, sorsokat mutatunk, mint bármely egyéb színházi műfajnál.
- Agatha Christie-krimi legutóbb 2011-ben volt repertoáron Kecskeméten. A Cseke Péter által rendezett Ebérfogó 2013-ban vendégszerepelt Londonban. A most készülő produkcióval vannak ilyen ambícióik?
- Adja a Jóisten, hogy legyen így. Egyelőre most a premiert várjuk izgatottan, illetve, hogy miként fogadja a kecskeméti közönség az előadást.
- Milyen volt együtt dolgozni a kecskeméti társulattal?
- Minden udvariasság nélkül azt tudom mondani, hogy részemről remek és kitűnő. Hogy ők miként érezték magukat a közös munkánkban, arról nem tudok nyilatkozni. A társulatot ismertem, láttam számos produkciójukat, főleg színházi fesztiválokon. Tudtam, hogy komolyan veendő, magas polcon elhelyezett színházi műhelyről van szó. Minden feltétel adott volt az alkotói munkához, csak jókat tudok mondani.
- Hogy érzi magát Sztarenki Pál színész, rendező? Tavaly ugyanis nagyot váltott: eljött a zalaegerszegi színházból, ahol évekig dolgozott művészeti vezetőként.
- Köszönöm szépen, jól vagyok. Rengeteg meghívásom és munkám van, ezeknek teszek eleget. A kecskeméti premier után a Rózsavölgyi Szalonban Székely Csaba: Semmit sem bánok című drámáját fogjuk bemutatni, ami kimondottan izgalmas anyag, ráadásul magyarországi ősbemutató lesz. Utána Szegeden rendezem az Illatszertárt, majd következik két színházi szerepem. Kecskemétre boldogan jöttem, megtisztelő számomra, hogy itt lehetek. Annak idején sokat dolgoztam Ruszt Józseffel, tanultam tőle. Zalaegerszegen is az volt számomra a kihívás, hogy Ruszt alapította a városi színházat. Nagy felelősség volt, ő utána művészeti vezetőként a színházban dolgozni. Ahogy Kecskeméten is komoly kihívás volt a nyomdokain haladni.
Popovics Zsuzsanna
- Mi a titka, hogy ez a történet máig lebilincseli az olvasókat, érdekli a színházi közönséget? – kérdeztük Sztarenki Pál rendezőt.
- Agatha Christie profi módon írt, nem véletlenül tartják a műfaj koronázatlan királynőjének. Azt mondják, a Biblia és Shakespeare után az ő könyveiből adták ki a legtöbbet. Világszerte majd 2 milliárd példány fogyott belőlük. Szerintem, Magyarországon is minden magyar családnál van legalább egy Agatha Christie-regény a könyvespolcon. Méltán népszerűek az írásai, hiszen roppant szórakoztatóak.
- Az előadás mennyire követi a regény szolgálta alapanyagot?
- Annyiban, amennyire az Agatha Christie által írt színdarab. Az nem titok, hogy némileg eltér az eredeti műtől, de hogy mi a változtatás, azt ne áruljuk el a kedves közönségnek.
- Milyen szemmel nézze az előadást az, aki már olvasta a regényt?
- Kíváncsian, érdeklődve és várakozással.
- Egy krimi sajátja a folyamatos feszültség és izgalom, hogy lehet ezt megteremteni a színpadon?
- Kellenek hozzá kitűnő színészek, ami Kecskeméten adott. Kell egy remek zeneszerző - jelen esetben Máriás Zsolt -, aki izgalmas, érdekes zenéket komponált a színdarabhoz. Valóban az a cél, hogy végig fenn tudjuk tartani a nézőkben az érdeklődést, a kellően bizsergető feszültséget. Színházban egyébként sem szabad unatkozni, krimi esetén pedig pláne nem. Erre teszünk egy kísérletet, reméljük, sikerrel járunk.
- Más krimit rendezni, mint drámát vagy vígjátékot?
- Alapvetően nem. A dolgok, a jelenetek, a figurák igazságát kell megtalálni, ábrázolni. Ugyanúgy embereket, sorsokat mutatunk, mint bármely egyéb színházi műfajnál.
- Agatha Christie-krimi legutóbb 2011-ben volt repertoáron Kecskeméten. A Cseke Péter által rendezett Ebérfogó 2013-ban vendégszerepelt Londonban. A most készülő produkcióval vannak ilyen ambícióik?
- Adja a Jóisten, hogy legyen így. Egyelőre most a premiert várjuk izgatottan, illetve, hogy miként fogadja a kecskeméti közönség az előadást.
- Milyen volt együtt dolgozni a kecskeméti társulattal?
- Minden udvariasság nélkül azt tudom mondani, hogy részemről remek és kitűnő. Hogy ők miként érezték magukat a közös munkánkban, arról nem tudok nyilatkozni. A társulatot ismertem, láttam számos produkciójukat, főleg színházi fesztiválokon. Tudtam, hogy komolyan veendő, magas polcon elhelyezett színházi műhelyről van szó. Minden feltétel adott volt az alkotói munkához, csak jókat tudok mondani.
- Hogy érzi magát Sztarenki Pál színész, rendező? Tavaly ugyanis nagyot váltott: eljött a zalaegerszegi színházból, ahol évekig dolgozott művészeti vezetőként.
- Köszönöm szépen, jól vagyok. Rengeteg meghívásom és munkám van, ezeknek teszek eleget. A kecskeméti premier után a Rózsavölgyi Szalonban Székely Csaba: Semmit sem bánok című drámáját fogjuk bemutatni, ami kimondottan izgalmas anyag, ráadásul magyarországi ősbemutató lesz. Utána Szegeden rendezem az Illatszertárt, majd következik két színházi szerepem. Kecskemétre boldogan jöttem, megtisztelő számomra, hogy itt lehetek. Annak idején sokat dolgoztam Ruszt Józseffel, tanultam tőle. Zalaegerszegen is az volt számomra a kihívás, hogy Ruszt alapította a városi színházat. Nagy felelősség volt, ő utána művészeti vezetőként a színházban dolgozni. Ahogy Kecskeméten is komoly kihívás volt a nyomdokain haladni.
Popovics Zsuzsanna