2017. szeptember 9.
Színház nélkül minden értelmét vesztené – Kőszegi Ákossal beszélgettünk
Ha nem lennék színpadon, nem lehetnék önmagam – mondja Kőszegi Ákos, aki 15. éve tagja a kecskeméti Katona József Színház társulatának, s aki a Városmajori Színházi Szemlén a legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjat vehette át a Mágnás Miska előadásban nyújtott alakításáért. Az új évadban a Csárdáskirálynőben lép színpadra először, ráadásul ezúttal énekel is!
- Sokat forgatsz, rengeteget szinkronizálsz, televízió és rádió csatornák „hangja” vagy… A Színház milyen helyet foglal el a pályádon, az életedben, a szívedben?
- Ahogy az orvos is akkor orvos, ha gyógyít, a színész akkor színész, amikor színpadon van. Az összes többi feladatot, amelyet a színészek manapság elvégeznek, a modern kor hozta magával. Ha nem lennék színpadon, nem lehetnék önmagam, és képtelen lennék elvégezni egyéb színészi feladataimat. Színház nélkül nem menne semmi! Színház nélkül minden értelmét vesztené!
- Milyen élményként maradt meg a Mágnás Miska?
- A nézőket talán meglepi, de rendkívüli módon szeretem az operettet! Rengeteg operettet láttam itthon és külföldön, sőt játszottam is több előadásban. Saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy az operett az egyik legnehezebb műfaj, ugyanakkor egy jól sikerült előadás végtelen öröm a nézőknek, a színészeknek és a zenészeknek is. A Mágnás Miska Rusznyák Gábor rendezésében, a Mohácsi testvérek által átdolgozott szövegkönyvvel a mai világra reflektáló, érvényes produkcióvá tudott válni. Az elmúlt években nagy változáson ment át a hazai operett-játszás: egyre gyakrabban láthatnak a nézők olyan előadásokat, amelyekben az alkotók - a műfaj hagyományait tiszteletben tartva – újragondolják a klasszikus műveket, ami, s ez meggyőződésem, nagyon jó irány.
- És itt a következő operett, a Csárdáskirálynő, amelyben Miska pincért alakítod.
- És amelyben énekelni is fogok…
- Szeretsz énekelni?
- Egy pillanatra sem tudom feledni, hogy milyen nagy azoknak a színészeknek a száma, akik nálam sokkal jobban énekelnek… Egyébként igen, szeretek énekelni. Egészen különös állapot, amikor az ember dalra fakad több száz ember előtt...
- Izgulsz?
- Abszolút!
- Nagyon más karaktert alakítasz, mint a Mágnás Miskában.
- Miska pincér kifejezetten szerethető, bölcs humorral megáldott figura. Nagy tisztelettel közelítem meg a szerepet, amelyet olyan színész óriások keltettek életre, mint Latinovits Zoltán, Feleki Kamill, Rátonyi Róbert. Előttük szeretnék tisztelegni azzal, hogy egy-egy ellesett mozdulatot, gesztust becsempészek a figurába.
- Fontos a folytonosság?
- A színész szakmájának lényege, hogy elles bizonyos fortélyokat, él velük, a maga arcára formálja, tökéletesíti azokat, hogy évek múlva továbbadhassa az új generációnak. Ha megfeledkezünk erről a szép hagyományról, akkor talajtalanná válunk, s a szakmánk előbb-utóbb a semmibe vész. De szerencsére elég sokan vagyunk, akik azt gondolják, hogy a nagy elődök szellemiségének életben tartása előbbre visz bennünket, mert biztos alapot jelent, amelyre bátran ráállhatunk!
- Különleges bemutatóra készülsz október 12-én Barta Dórával és Katonka Zoltánnal a Balett+ sorozatban. Tánc és próza?
- Óriási rajongója vagyok a Kecskemét City Balett társulatának! Kezdettől fogva figyelemmel követem elképesztő munkájukat. Fokozatosan érett meg a gondolat, hogy jó lenne egy közös produkciót létre hozni. Az előadás szövegét Németh Virág írta, az én karakterem egy dúsgazdag, tolókocsihoz kötött úr, akiben egyre erősebb az elhatározás, hogy véget vet életének. A történet végigköveti a folyamatot, s közben felvillannak a múlt meghatározó emlékei. Különleges hangulatú előadás lesz, ebben egészen biztos vagyok!
Rákász Judit
- Ahogy az orvos is akkor orvos, ha gyógyít, a színész akkor színész, amikor színpadon van. Az összes többi feladatot, amelyet a színészek manapság elvégeznek, a modern kor hozta magával. Ha nem lennék színpadon, nem lehetnék önmagam, és képtelen lennék elvégezni egyéb színészi feladataimat. Színház nélkül nem menne semmi! Színház nélkül minden értelmét vesztené!
- Milyen élményként maradt meg a Mágnás Miska?
- A nézőket talán meglepi, de rendkívüli módon szeretem az operettet! Rengeteg operettet láttam itthon és külföldön, sőt játszottam is több előadásban. Saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy az operett az egyik legnehezebb műfaj, ugyanakkor egy jól sikerült előadás végtelen öröm a nézőknek, a színészeknek és a zenészeknek is. A Mágnás Miska Rusznyák Gábor rendezésében, a Mohácsi testvérek által átdolgozott szövegkönyvvel a mai világra reflektáló, érvényes produkcióvá tudott válni. Az elmúlt években nagy változáson ment át a hazai operett-játszás: egyre gyakrabban láthatnak a nézők olyan előadásokat, amelyekben az alkotók - a műfaj hagyományait tiszteletben tartva – újragondolják a klasszikus műveket, ami, s ez meggyőződésem, nagyon jó irány.
- És itt a következő operett, a Csárdáskirálynő, amelyben Miska pincért alakítod.
- És amelyben énekelni is fogok…
- Szeretsz énekelni?
- Egy pillanatra sem tudom feledni, hogy milyen nagy azoknak a színészeknek a száma, akik nálam sokkal jobban énekelnek… Egyébként igen, szeretek énekelni. Egészen különös állapot, amikor az ember dalra fakad több száz ember előtt...
- Izgulsz?
- Abszolút!
- Nagyon más karaktert alakítasz, mint a Mágnás Miskában.
- Miska pincér kifejezetten szerethető, bölcs humorral megáldott figura. Nagy tisztelettel közelítem meg a szerepet, amelyet olyan színész óriások keltettek életre, mint Latinovits Zoltán, Feleki Kamill, Rátonyi Róbert. Előttük szeretnék tisztelegni azzal, hogy egy-egy ellesett mozdulatot, gesztust becsempészek a figurába.
- Fontos a folytonosság?
- A színész szakmájának lényege, hogy elles bizonyos fortélyokat, él velük, a maga arcára formálja, tökéletesíti azokat, hogy évek múlva továbbadhassa az új generációnak. Ha megfeledkezünk erről a szép hagyományról, akkor talajtalanná válunk, s a szakmánk előbb-utóbb a semmibe vész. De szerencsére elég sokan vagyunk, akik azt gondolják, hogy a nagy elődök szellemiségének életben tartása előbbre visz bennünket, mert biztos alapot jelent, amelyre bátran ráállhatunk!
- Különleges bemutatóra készülsz október 12-én Barta Dórával és Katonka Zoltánnal a Balett+ sorozatban. Tánc és próza?
- Óriási rajongója vagyok a Kecskemét City Balett társulatának! Kezdettől fogva figyelemmel követem elképesztő munkájukat. Fokozatosan érett meg a gondolat, hogy jó lenne egy közös produkciót létre hozni. Az előadás szövegét Németh Virág írta, az én karakterem egy dúsgazdag, tolókocsihoz kötött úr, akiben egyre erősebb az elhatározás, hogy véget vet életének. A történet végigköveti a folyamatot, s közben felvillannak a múlt meghatározó emlékei. Különleges hangulatú előadás lesz, ebben egészen biztos vagyok!
Rákász Judit