2019. március 28.
Fesztiválnapló - Szín-Tár 2. nap
„Na, sírjatok. Már nem tök mindegy…” avagy dupla Csehov a Szín-Tár Fesztiválon
A Szín-Tár második napját joggal nevezhetnénk akár Csehov-napnak is, hiszen két Csehov-előadást (a Három nővért és a Platonovot) láthattunk a Ruszt József Stúdió Színház bensőséges terében. Mindkét darabot a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti karának másodéves hallgatói adták elő.
A másodéves színészosztály Csehov-kurzusa során – az osztály nagy létszámából adódóan – eredetileg is két bemutató készült volna. A Platonov helyett a Ványa bácsi lett volna a második produkció. A kaposvári Bozsik Yvette-osztálynak ez volt az első olyan vizsgája, amely nem csak etűd-sorozat, hanem két, teljes drámát feldolgozó előadás.
A Három nővér részben ragaszkodik Csehov színpadi hagyományához, hiszen a rendezőtanár (Kelemen József) kisrealista módon ábrázolta a kibontakozó családi tragédiákat. Ugyanakkor a tempójánál fogva eltér a tradicionális előadásoktól. A Három nővér eredetileg vontatott, elmélázó hangulatával szemben itt dinamikus párbeszédeket hallottunk, a színészek folyamatosan egymás szavába vágtak, ezzel a stúdió kis termében egészen más légkört teremtve.
Egy tíz perces szünet után az osztály másik fele hasonló lendülettel kezdett bele – a rávezető jelenetek kihúzásával – a Platonovba. Az előadás különlegessége, hogy a hallgatók hármas szereposztással dolgoztak: a három részben három, egymástól teljesen eltérő külsejű és személyiségű Platonovot láttunk a színpadon, akik a maguk módján építették fel a figurát és vonzották magukhoz mind a nőket, mind a férfiakat.
Az előadásokat követő szakmai beszélgetés során a rendező az értelmezés kapcsán fejtette ki, hogy valójában nem szükséges egyértelmű választ keresni és adni arra, hogy miben rejlik Platonov vonzereje.
Összességében bátor döntés volt két komplett Csehov-előadást másodéves színészhallgatókkal színpadra vinni.
Szekeres Vanda & Pálla Orsolya
A másodéves színészosztály Csehov-kurzusa során – az osztály nagy létszámából adódóan – eredetileg is két bemutató készült volna. A Platonov helyett a Ványa bácsi lett volna a második produkció. A kaposvári Bozsik Yvette-osztálynak ez volt az első olyan vizsgája, amely nem csak etűd-sorozat, hanem két, teljes drámát feldolgozó előadás.
A Három nővér részben ragaszkodik Csehov színpadi hagyományához, hiszen a rendezőtanár (Kelemen József) kisrealista módon ábrázolta a kibontakozó családi tragédiákat. Ugyanakkor a tempójánál fogva eltér a tradicionális előadásoktól. A Három nővér eredetileg vontatott, elmélázó hangulatával szemben itt dinamikus párbeszédeket hallottunk, a színészek folyamatosan egymás szavába vágtak, ezzel a stúdió kis termében egészen más légkört teremtve.
Egy tíz perces szünet után az osztály másik fele hasonló lendülettel kezdett bele – a rávezető jelenetek kihúzásával – a Platonovba. Az előadás különlegessége, hogy a hallgatók hármas szereposztással dolgoztak: a három részben három, egymástól teljesen eltérő külsejű és személyiségű Platonovot láttunk a színpadon, akik a maguk módján építették fel a figurát és vonzották magukhoz mind a nőket, mind a férfiakat.
Az előadásokat követő szakmai beszélgetés során a rendező az értelmezés kapcsán fejtette ki, hogy valójában nem szükséges egyértelmű választ keresni és adni arra, hogy miben rejlik Platonov vonzereje.
Összességében bátor döntés volt két komplett Csehov-előadást másodéves színészhallgatókkal színpadra vinni.
Szekeres Vanda & Pálla Orsolya