• Hogyan találtál rá a témádra, a gyermekotthonokban élő fiatalok problémáira? – kérdeztük Réthy Dávidtól.
• A felvételi filmem egy 14 éves állami gondozott fiú egy napját mutatta be. Akkor jártam először gyermekotthonban, és gyakorlatilag azonnal felkeltette az érdeklődésem ez a világ, mert alig volt olyan sztereotípia, amelyre ne cáfoltak volna rá. Amikor "Sebünk" témával kellett filmet készítenünk, úgy döntöttem, visszamegyek abba a gyermekotthonba, ahol a felvételi filmemet forgattam.
• Miért az utógondozott fiatalokról mesélsz?
• Nem ez volt az eredeti elképzelés, már csak azért sem, mert addig nem is hallottam róla, hogy vannak állami gondozott fiatalok, akik 18 éves koruk után is az otthonban maradnak. Úgy indultam neki, hogy megint 14-18 évesekkel fogok forgatni, csakhogy közbejöttek a gyerekotthonokat érintő támadások, aminek az lett a következménye, hogy az intézmény igazgatója és a nevelőszülők elzárkóztak attól, hogy a gyerekeik szerepeljenek a filmben. Viszont kiderült, hogy léteznek „utósok”, vagyis utógondozottak. Nem automatikus rendszerről van szó. Ahhoz, hogy valaki bent maradhasson 24 éves koráig az otthonban, meg kell felelnie bizonyos feltételeknek. Például tanulnia vagy dolgoznia kell.
• Milyen sztereotípiákat kellett elengedned a forgatások nyomán?
• Sokakban az a kép él, hogy a gyerekek többsége úgy kerül az otthonba, hogy leteszik mózeskosárban a nagy kapu elé. Valójában 80-90%-uk azért kerül be, mert a családjuk olyan körülmények között él, ahonnan ki kell menteni őket. A szülőknek viszont óriási törés, hogy elveszik tőlük a gyereküket, és ahelyett, hogy megpróbálnák kihozni őket, nyitnak egy új fejezetet az életükben. Évekkel később a gyerekek a Facebookon látják, hogy anya vagy apa az új családjával pózol a fotókon.
• Nehéz volt a ’sebekhez’ közel kerülni?
• Ezek a srácok nagyon hamar érnek: 12-14 évesen úgy beszélnek, mint a felnőttek. Akikről én forgattam 18-22 évesek. Úgy éreztem, jót tesz nekik, ha mesélhetnek az őket ért traumákról, amelyeket nagyrészt feldolgoztak már.
• Pályakezdő filmrendezőként milyennek látod az itthoni lehetőségeket?
• Szerintem jó témával és megfelelő technikai háttérrel nagyon erős dolgokat lehet létrehozni itthon és nemzetközi porondon is. Nagyon jó döntés volt, hogy jelentkeztem a Színház- és Filmművészeti Egyetemre. A lehető legjobb képzést kaptam ahhoz, hogy fejlődjek és rátaláljak a saját utamra.
• Milyen adottságokkal, készségekkel kell ehhez rendelkezni?
• Erről Almási Tamás tanár úr doktori disszertációjában egy egész fejezet szól. Fontos a kreativitás, érzékenység, empátiás készség... De ha egyetlen dolgot kéne mondani, ami nélkül biztosan nem megy, akkor azt mondom: jó embernek kell lenni.
• Milyen a jó ember?
• Etikus. Nem használ olyan eszközöket, amivel árthat a szereplőinek, akkor sem, ha ezzel jelentősen megnövelhetné a nézettséget.
• A szakmai etika a legfontosabb?
• Annál többről van szó: szakmailag és emberileg is etikusnak kell lenni. Enélkül nem hiszem, hogy lehet, és egészen biztosan nem érdemes csinálni.
Rákász Judit
Az Utósok trailere megtekinthető itt.